הסטודיו לאומנויות התיאטרון של יורם לוינשטיין בחרו להעלות את "אחד משלנו", דרמה צה"לית מטלטלת, שהתחילה כמחזה מאת בני ברבש, שעיבד אותו מאוחר יותר לתסריט שאורי, אחיו, ביים ב-1989.

"אחד משלנו" מודל 2010, בביצוע שחקניו הצעירים והנועזים של כח לוינשטיין, הוא מסמך אנושי מרגש אודות נאמנות עזה כמוות של "כוחותינו", מריונטות צעצוע שאף פעם לא בוכות, גם אם לוחצים להן חזק על הכפתורים. הן רק יורות ובוכות. במרכז המחזה סיפורה של יחידת צנחנים, אחרי שאחד מלוחמיה נהרג בידי "מחבלים", והם עסוקים בהקמת חדר הנצחה שיאדיר את שמו.

האבל מופר כשרפא (ניב פטל), חוקר מצ"ח, נוחת בבסיס הצנחנים כדי לחקור את סיבות מותו של המחבל בעת ניסיון בריחה. רפא, שהתחיל את הקריירה הצבאית שלו כלוחם ביחידה הזאת, פוגש את עברו פנים אל פנים, ונקרע בין נאמנותו לאחוות הלוחמים, לנאמנותו לעצמו ולמקצועיות שעבודתו תובעת ממנו.

מפקד היחידה, יותם (איתי פולישוק), שאכל עם רפא "חצץ בטירונות", בוחר לתת לו בהתחלה יד חופשית בחקירה, מתוך אמונה שהאח לנשק יעדיף את האמת של "כוחותינו" על פני עדויות בני משפחת "המחבל" המתגוררים במחנה פליטים. "הוא עדיין לא יודע שהוא אחד משלנו", ממלמל יותם, שחושש שרפא ימכור את חבריו תמורת נזיד המוסריות. "אחד משלנו לא בוגד בנו" ו"אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד" מופרחות באוויר – סיסמאות שחוקות.

"זאת הצגה קלאסית לתלמידים שלי, הן מבחינת הגילים והן מבחינת הטקסט", אומר יורם לוינשטיין, מנהל הסטודיו ומוסיף: "החברה הצעירים עברו לא מעט בחייהם – מלחמות, פיגועים, וההצגה הזאת רלוונטית גם היום 21 שנה אחרי הסרט. ההצגה היא לא אמירה אישית על הצבא, אלא סיטואציה שמוכרת מדפי העיתונים. אני לא מצפה שמחזה יעשה מהפכות פוליטיות. ההצגה מתייחסת לקונפליקט בין הנאמנות לחברה שבה אתה חי, לאמת שלך. זה יכול לקרות בכל חברה סגורה – צבא, קיבוץ, משטרה, חרדים, שיש בה קודים ואתיקה פנימיים. צריך לבחור צד ובדרך כלל זה לא פשוט."

"אחד משלנו". מאת: בני ברבש. במאי: כפיר אזולאי. שחקנים: איתי פולישוק, ניב פטל, מיטל אבני, רדי רובינשטיין, אסף שגב, דנית שטרום ועוד.
ראשון, 2.5. 19:00, 21:00, צוותא ת"א.

לימור ניסני-שושני
ישראל פוסט 2.5.2010

דילוג לתוכן