נביא זעם

המחזאי האמריקאי הנודע קית' רדין יגיע השבוע לישראל עם מחזהו "כל הזעם הזה", שעוסק בטרור. "אני חושב שהמחזה יכול להתאים בישראל באופן יוצא דופן", הוא אומר

המחזאי קית' רדין, שכתב את המחזה "כל הזעם הזה", יגיע לבכורה הישראלית של המחזה במוצאי שבת הקרובה, 18 בחודש, באולם המופעים של יורם לוינשטיין בשכונת התקווה (במאי: רוני מנדלסון). במחזה מתאר רדין את שורשי הטרור האישי ומשרטט קווים לדמותה של הדינמיקה המביאה אדם למעשים לא אנושיים. רדין מגיע לארץ בתמיכתה של שגרירות ארצות הברית בישראל. בביקורו הקצר הוא יעביר גם סדנת אומן מיוחדת לתלמידי הסטודיו. רדין, בוגר בית הספר היוקרתי לדרמה של אוניברסיטת "ייל", משלב קריירת משחק עם בימוי תיאטרון. כשחקן הוא מוכר לקהל הרחב בעיקר בזכות תפקידי משנה בסרטים "לוליטה" (בגרסת 1997), "מישהו כמוך" ועוד. עם השנים פנה גם לתחום הכתיבה והפך למחזאי ידוע בארה"ב עם שלל מחזות מקוריים וכן עיבודים למחזות קלסיים שעלו בתיאטראות גדולים בארצות הברית ובעולם.
המזחה "כל הזעם הזה", שיוצג בישראל, זכה בשנת 97' בפרס ג'פרסון למחזה הטוב ביותר. "תמיד רציתי לבקר במדינה שלכם, לא רק בגלל עניין היסטורי או דתי, אלא גם כיוון ששמעתי לא מעט על חיי התרבות העשירים". הוא מספר בראיון זמן קצר לפני הגעתו. הבנתי שתל אביב היא עיר מדהימה מבחינת חיי התרבות, גם בקנה מידה עולמי. ההזמנה לבקר בארץ ולפגוש את תלמידי הסטודיו שמעלים את ההצגה היתה הפתעה נפלאה עבורי".

איך הגבת שנודע לך שמחזה תורגם לעברית?
"כשאתה כותה מחזות אתה תמיד מקווה שיום אחד הם יתורגמו ויעלו במקומות שונים בעולם. אתה מקווה שלמחזה יש האלמנט הזה שיצית עניין גם בתרבויות אחרות. בגרמניה למשל, עיבדו אותו אחרת, כי חשבו שהוא מעט רגשני. אני, לעומת זאת, האמנתי תמיד שהמחזה אלים ועם זאת מלא תקווה".

המחזה שלך עוסק בטרור, מונח שאינו זר לישראלים.
"אני חושב שהמחזה, שמציע נקודות מסט שונות על עניין האלימות, יכול בהחלט להתאים לישראל באופן יוצא דופן. לצערנו, אנחנו שומעים הרבה על האלימות במזרח התיכון ונוטים לפתח דעה פשטנית ושטחית על החלק הזה של העולם. עם זאת, המחזה מתייחס לאלימות באופן אוניברסלי, כתופעה. אני חושב שאנשים הם אגרסיביים באופן טבעי. אנשים נוטים לפעול ולא להקשיב או לחשוב, והשילוב של זה עם הגישה הקלה לנשק הופך את החברה למקום מאד אלים ומסוכן. אני מקווה שהמחזה יצליח להעביר את זה בדרכו הקומית, האפלה והמורכבת."

מה שמעת על ישראל עד היום?
"באופן טבעי אני מקבל את רוב המידע שלי מכלי התקשורת האמריקאיים, שמציגים דעות שונות ומגוונות על המצב. אין לי טלפון סללורי או פייסבוק ואני משתדל לקבל את המידע שלי בדרכים אחרות. השתדלתי לקרוא כמה שיותר על ישראל והתרבות שלה דרך האומנים שלכם, הסופרים, המחזאים והבמאים. זה מאפשר לי להיפתח והיחשף לעולם שלכם. אהבתי במיוחד את הסופר אתגר קרת, שהספרים שלו פופולריים גם בארצות הברית. יש לנו פה ושם גם פסטיבלי סרטים מישראל ואני משתדל לצפות בהם ולהכיר. באופן טבעי קשה להכיר תרבות שלמה מרחוק ודרך המדיה. לכן אני מצפה מאד לביקור שלי בישראל.

ראיון עם קית' רדין – מחזאי "כל הזעם הזה" למעריב NRG מאת: ערן סויסה, 14.12.10

 

דילוג לתוכן