מחזה: לפוצץ אותם
מאת: ברי קיף
דמות: הנער

יכולתי לראות הכל בעיניים שלך….אני יכול לראות על מה אתה חושב. זה בעיניים שלך.
ביום הראשון שהגעתי הנה….תלמיד אחד עם עוד מאות אחרים…כולנו מסודרים בשורות ארוכות במגרש ואתה עובר בינינו.. וממצמץ בעיניים….מחליט….מי יעשה מה….מי הולך לאן….מצמוץ אחד. הוא- יש לו מעיל יפה. מכנסיים מגוהצים. מטפחת לבנה….הוא ילך לאוניברסיטה. אתה מחפש את אלה שלא יצא מהם כלום….ומרחיק אותם. שלא יפריעו לך.
(לוקח שאיפה ארוכה אחת מהסיגריה)
הקשבנו לפטפוטים שלך ולראש העיר שעמד שמה וטרטר לנו במוח….על כמה הוא גאה, כמה הוא מאושר….על הבית ספר המקיף הנפלא שלנו.. המון הזדמנויות….כל כך הרבה אפשרויות….משהו בשביל כל אחד….רק צריך להושיט את היד ולקחת. אבל אני הסתכלתי לך לתוך העיניים….והעיניים שלך אמרו- אל תאמינו לו, הוא חולם.
(הוא נאנח. הפסקה)
כל מה שאתה רוצה. כן. רק תושיט את היד. הישגים. הצלחות. מדליות. זה הדבר היחיד שקובע בבית ספר הזה? ציונים? מה איתנו? עם אלה שלא עושים בחינות בגרות..שלא נלך לאוניברסיטה. מה איתי, אה? מה יוצא לי מכל זה?! (זורק את התעודה על הרצפה ודורך עליה)
(הפסקה. הנער מדליק סיגריה באיטיות מהפנטת)
מה בכלל יקרה לי אחרי היום? חמש שנים ישבתי פה….חמש שנים התכוננתי ליום הנפלא הזה. ליום שבו אני אושיט סוף סוף את הרגל ואצעד לתוך העולם הגדול והאמיתי.
אומרים, שבן אדם כשהוא טובע, כל החיים עוברים לו מול העיניים, ככה בשניות האחרונות לפני שהוא שוקע.. והיום בבוקר , כשעמדנו כולנו באולם, והמקהלה שרה את השירים הדפוקים שלה, והתזמורת נשפה לנו באוזניים, וראש העיר דיבר את השטויות שלו…."כל כך גאה"….אני….אני – אולי לא כל החיים שלי עברו לי מול העיניים, אבל כל העתיד שלי כן עבר.
ענן אחד גדול עם שום דבר בפנים.
כמו שאני רואה את זה….אתם לא בדיוק השתדלתם בשבילי. קשה למצוא כאן מישהו שיכול לעזור לי. בייחוד לא מה שאתה כתבת. חוות הדעת של מנהל המוסד. שורה תחתונה. סיכום כללי. פסק הדין האחרון. המילה של אלוהים.
(הפסקה) בוודאי לא סיפור הצלחה….זה מה שאתה כתבת. וחתמת. ועכשיו אתה מספר לי שאין לך בכלל מושג מחורבן מי אני? היית צריך לברר מי הליצן הזה שאתה כותב עליו לפני שהפכת את הדלי. בוודאי לא סיפור הצלחה. חלש. עצלן. לא משתדל. לא מתאמץ. אין הישגים – אבל העיקר- חתימה כמו של פיקאסו. (הפסקה) זהו זה. הגיע הזמן. מתחילה הספירה לאחור. עשר. תשע. שמונה. שבע. שש. חמש, כן כן, תעצמו עיניים, אתם יכולים להתחיל להתפלל….ארבע. שלוש. שתיים. אחת

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן