בראנד – הנריק איבסן – בראנד

מחזה: בראנד
מחזאי:הנריק איבסן
דמות: בראנד

אנשים, אתם עומדים על סף פרשת דרכים! השמידו כל דבר רקוב בתוככם! רק אז המקדש הגדול יוקם וישאר על מכונו.
הייתי משוגע כאשר חשבתי כי די יהיה בהכפלת שטחה של הכנסייה. לא ראיתי כי גם כאן צריך הכל או לא כלום. התפשרתי. אבל היום האלוהים דיבר. הפשרה היא מהשטן. תולעת המכרסמת בעוצמה.
למה באתם לכנסייה? רק כדי לחזות בהצגה, לשמוע את האורגן והפעמונים. לא זה אשר חלמתי. חלמתי שאוכל לבנות כנסיה כה גדולה אשר תקיף לא רק כל אמונה וכל תורה, אלא כל שהינו חיים. מה שניצב כאן הוא שקר מפלצתי! להרוס אותו!
איש פה אינו נוצרי אמיתי. גם אני לא. נוצרי אמיתי חייב בנשמה – והראה לי כאן אחד אשר שמר על נשמתו. כולכם משחיתים את צלם האלוהים, חיים כבהמות ואחר כך עומדים בתור לבקש את רחמיו. האם הוא לא אמר כבר שרק אם נהייה כילדים נוכל להיכנס למלכות השמים? בואו אם כן, בואו עם פני ילדים רעננים לכנסייה הגדולה של החיים.
לכנסייה שלנו אין חומות וגבול. האדמה הירוקה היא רצפתה, הים, הפיורד. רק השמיים יכשרו להיות לה גג. שם החיים והאמונה שרויים יחדיו. שוב אינני כומר כאן. אני מבטל את מתנתי. עכשיו אתם אנשי האלוהים.
בואו! צאו מעמק המוות הזה! בואו אחרי, עד הניצחון! קומו מעליבותכם! הפכו את האדמה למקדשכם.
ננדוד בארץ, נשחרר את נפשותנו, ניטהר.
מה אתם רוצים? מה אתם מבקשים לדעת? כמה זמן תצטרכו להילחם? עד יום מותכם. כמה זה יעלה? כל היקר לכם. גמולכם? כתר הקוצים. זה יהיה גמולכם.
אתם תובעים שכר לפני השלמת העבודה. אם אין לכם כוח שובו אל הקבר. לא בגדתי ולא רימיתי איש.
בחרו. עליכם לבחור. בחרו באלוהים. קדימה, קדימה! אם תחזרו עכשיו אתם אבודים! אני רואה אות קין על כל מצח. אני רואה היכן יהיה קיצכם….
אלף איש היו איתי כשיצאנו מהעמק ואיש לא בא איתי עד הפסגה.
האם חלמתי? האם אני ער? הכל חבוי בערפל. האם כל זה היה חזיונו של איש חולה? האם שכחנו את זה שבצלמו נבראנו? האם, ככלות הכל, האדם הובס?

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן