מחזה: תעלולי סקפן
מחזאי: מולייר
דמות: סקפן

אדוני, אתה נמצא בסכנה.. ברגע זה שאני מדבר איתך, מחפשים אותך בכל העיר כדי להרוג אותך.
עם נשק, מחפשים אותך בנרות ושואלים איפה אתה. מצב נורא אדוני.. חכה! (רץ כאילו ראה מישהו) לא, לא. היה נדמה לי. זה מצב מצחיק, אני כל כך פוחד שאני לא יודע..
יש לי! יש לי רעיון איך לחלץ אותך מן הסכנה, אך כך אני מסכן גם את עצמי. השק הזה, נמצא לנו בדיוק ברגע הנכון. צריך שתיכנס לתוכו. אל תזוז. אל תוציא הגה. אני ארים אותך, כאילו אתה חבילה, מבין?
תיכנס עמוק ותיזהר לא לזוז.
התחבא, מהר! הנה אחד הסכינאים האלה מחפש אותך.
"בעזאזל, זה משגע שעוד לא היה לי הכבוד להרוג את הז'רונט הזה". (לז'רונט) לא לזוז. "שמע! אתה שם עם השק!". אדוני?. "אתה מקבל ממני לואי אחד אם אתה אומר לי איפה הנבל הזה, ז'רונט!". באיזה עניין אתה מחפש אותו? "באיזה עניין? יש לי חשק להוריד מכות רצח!" לאנשים כאלה לא נותנים מכות. "מי הטומטום הזה ז'רונט?!" סליחה אדוני, דבר עליו בנימוס. "מה?! אתה מתחצף איתי?!" אני חייב להגן על אדם נעלה שפוגעים בכבודו. "אולי אתה אחד מהחברים שלו?" כן, אני חבר שלו. "אה? אתה חבר שלו?! את זה- אני נותן לך בשבילו" אי, אי, אי, די אדוני, בבקשה… "ותמסור לו שזה ממני".

– סקפן נשכב על הרצפה. –
– ז'רונט יוצא מן השק –

אוי אדוני, כל הגב שלי שבור. המכות ירדו על הגב שלי. אולי הוא נגע בך פה ושם בקצה המקל. זה הכל.
זהירות. הנה עוד איזה טיפוס בעל הבעה משונה. אף הגה, לא לזוז. (ז'רונט נכנס לשק).

"סליחה אדוני, אולי אתה אומר לי איפה אני מוצא את האדון הזה, ז'רונט?!" לא אדוני, אינני יודע איפה הוא. "אמור לי ישר, בלי פחד, אני לא רוצה ממנו הרבה, רק להעביר את החרב הזאת שלוש- ארבע פעמים דרך הצלעות שלו." באמת אדוני, אינני יודע איפה הוא. "נדמה לי שאני רואה משהו זז בתוך השק הזה." לא אדוני. לא ולא. "תראה לי מה יש בתוך השק הזה!" לא אדוני, בשום אופן אדוני, רק על גופתי המתה. "אם צריך אז צריך!" לא, בבקשה אדוני, כבר הרביצו לי היום. "אז זה לא יום מזל בשבילך!!" לא, אדוני! אי, אאוץ', אי, לא, די! "זה ילמד אותך לקח"

– ז'רונט יוצא מן השק –

אוי, אני כבר מת. אוי, הזהר! זו פלוגת חיילים שלמה. מהר, להתחבא ולא לזוז!

"בואו, אנחנו מוכרחים למצוא את הנוכל הזה, ז'רונט". "נחפש אותו בנרות". "נהפוך את כל העיר עד שנמצא אותו." "נחטט ונפשפש בכל חור". "לשם!". התחבא אדוני! "האהא, חברים, הנה המשרת שלו." "שמע, ראש כלב, אתה תאמר לנו איפה פטרון שלך". רבותי, בלי ידיים. "אתה תאמר לנו איפה הוא!". "אין לנו פנאי" מהר, בזה הרגע". רבותי, ברחמנות! (-ז'רונט מוריד את השק ומציץ.-) "אם לא תאמר לנו איפה האדון שלך עכשיו אנחנו שוברים לך את העצמות". לא אסגיר את הפטרון שלי. "אנחנו נהרוג אותך". עשו מה שאתם רוצים. "אוי, איזה מכות אתה תקבל!"
(מסתובב להכות את ז'רונט שבדיוק יוצא מן השק)
אההה!
(בורח).

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן