מחזה: גטו
מחזאי: יהושע סובול
דמות: קיטל

בראבו וייסקופ בראבו! את האדם הזה אני אוהב וכל זמן שאני אוהב אותו הוא יחיה.. מה זה? לא מצדיעים?.. הפעם אני סולח להם כי הפתעתי אתכם לא נכנסתי מכיוון השער לא הספיקו להזהיר אתכם שקיטל בגטו.
היזהרו! קיטל לא נכנס מכיוון השער!! קיטל מחליק לתוך הגטו כמו נחש! קיטל יגיח אליכם מעליית הגג מה? פתאם! מתוך מרתף!
וייסקופ וייסקופ למה אני כ"כ אוהב אותך וויסקופ? כי אתה פרודוקטיבי ומי עשה אותך כ"כ פרודוקטיבי? אני.. אני עושה חנפנים! לא אני עשיתי אותך פרודוקטיבי וייסקופ אתה עשית את עצמך פרודוקטיבי אני רק איפשרתי לצד לא מוכר באופי היהודי שלך להתגלות! לחיוניות הזאת שיש בכם לעזאזל! אני מגיח לתוך הגטו שלכם בבת אחת עולם אחר! הכל חי תוסס מתפוצץ מפעילות קדחתנית נואשת!! כמה יופי יש בזה! אתם אולי אינכם מסוגלים לראות מי שחי בתוך גן עדן מתרגל
עכשיו אומר לכם מדוע באתי הנה באמת פתאם התגעגעתי לג'ורג' גרשווין, מצחיק לא? החזירים שלנו במשרד החינוך שם בברלין אסרו לבצע מיצירותיו מוסיקת ג'אז אז חשבתי לעצמי איפה אפשר לנגן היום את גרשווין? ואז נזכרתי גנס שלכם לי שיש לכם אנסמבל ג'אז.. אז באתי הנה
וייסקופ תארגן להם תלבושות מתוך המחסנים אני אבוא לראות אתכם בהופעה וזכרו קיטל יכול להופיע מכל חור נחש!

* עריכה נוספת:
בראבו, וייסקופ בראבו! את האדם הזה אני אוהב. וכל זמן שאני אוהב אותו,הוא יחיה.מה זה, לא מצדיעים? הפעם אני סולח לכם,כי הפתעתי אתכם.לא הספיקו להזהיר אתכם שקיטל בגטו.היזהרו! קיטל לא נכנס דרך השער. קיטל מחליק לתוך הגטו כמו נחש! קיטל יגיח עליכם מעלית- גג, פתאום מתוך מרתף!
למה אני אוהב אותך וייסקופ? למה..? כי אתה פרודוקטיבי…ומי עשה אותך פרודוקטיבי? אני שונא חנפנים.לא אני עשיתי אותך פרודוקטיבי וייסקופ, אתה עשית את עצמך פרודוקטיבי.אני רק יצרתי למענך את התנאים שאיפשרו לצד לא מוכר באופי היהודי שלך להתגלות. לחיוניות המטורפות הזאת שיש בכל לעזעזל! אני מטייל ברחובות וילנה הליטאית,ומתבונן בליטאים: טפו! איזה שרצים עלובים! אותם היינו צריכים להרוג לא אתכם. איזה בהמות,איזה גלמים הגויים האלה הה? שום ברק ושום שאר רוח שום חיוניות. פרצופים קודרים,משעממים,הכל עגום,אפור. כמעט נחקנתי!
ואז התגנבתי הנה..דרך המחילה שהכינות וייסקופ. אני מגיח לתוך גטו שלכם ובבת אחת- עולם אחר. הכל חי תוסס.מתפוצץ מפעילות קדחתנית. נואשת. כמה יופי יש בזה אתם אולי אינכם מסוגלים לראות מי שחי בתוך גן עדן מתרגל.מסחר תוסס.דוכנים.בתי קפה.אין מה להגיש בתור כיבוד? מגישים סלק קצוץ וקוראים לזה קוויאר. מגישים מי כרוב כבוש וקוראים לזה שמפניה.אני אוהב את ההומור שלכם. את שאר הרוח המטורף הזה שיש בכם לא אני עשיתי אותך פרודקטיבי וייסקופ. רק יצרתי את התנאים שגילו והפריחו את כל הטוב והיפה שהיה גלום בך. המגע האינטימי הזה בינינו,המזיגה הכואבת,אבל המפרה כל כך בין הנפש הגרמנית,לנשמה היהודית עוד תחולל גדולות.
עכשיו אנחנו עוסקים באמת. בואו ניגש אל האמת שבלעדיה אין האומנות מושלמת. עכשיו אומר לכם מדוע באתי הנה באמת.איפה התזמורת שלכם? תזמורת,אל הכלים. פתאום התגעגעתי לג'ורג' רגשווין.מצחיק,לא? החזירים שלנו במשרד התרבות שם בברלין אסרו לבצע את יצירותיו.מוסיקת ג'אז.איפה אפשר לנגן היום את גרשווין? פתאום נזכרתי. גנס שלכם סיפר לי שפה בגטו יש לכם אנסאמבל ג'אז! אז באתי הנה. אני נשבע לכם.ביום חיסול הגטו אני אצווה להעמיד פסנתר ליד השער.וכשאתם תצאו שורות שורות אל הרכבת,אני עצמי אשב שם ואנגן לכם במו ידיי.

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן