דמות: קרוגסטאד
מחזה: בית הבובות
מחבר: הנריק איבסן
תרגום: גד קינר

בעלך כנראה מאוד אוהב אותך, מה? הוא יודע מה אני מסוגל לעולל ולמרות זאת הוא מעז..
או שאולי הוא לא יודע מה?…כן כבר תיארתי לעצמי. זה באמת לא מאוד מתאים לטורוולד היקר שלנו להפגין מידה כזאת של אומץ.
באתי לשאול מה שלומך. חשבתי עלייך במשך כל היום, גברת הלמר. גם למלווה בריבית, גם לפקידון עלוב, גם ל.. בקיצור לטיפוס כמוני יש מה שמכנים לב. רציתי רק לומר לך שאת לא צריכה לקחת את העניין הזה יותר מדי ברצינות.. לעת עתה, אני ממילא לא מתכוון לנקוט שום צעדים. אפשר לסדר את כל העניין הזה באופן ידידותי.
כבר שנה וחצי לא נגעתי בשום עסק מלוכלך. במשך כל הזמן הזה נאלצתי להתמודד עם הקשיים הגדולים ביותר שאת יכולה להעלות על דעתך. אבל לא היה אכפת לי לעבוד על זה לאט. צעד אחרי צעד, כדי שבסוף אגיע. ועכשיו מגרשים אותי. אבל לי כבר לא מתחשק לזחול על ארבע כדי שישליכו לי עצם. בזה אני כבר לא מסתפק. אני רוצה לעמוד שוב על הרגליים. אני רוצה להגיע לצמרת. אני רוצה לחזור לבנק ובעמדה בכירה יותר מזו שהייתה לי. בעלך ימציא בשבילי משרה. אני מכיר אותו, הוא לא יעז לפתוח פה. ואז שכבר אהיה בפנים יחד איתו, חכי חכי את עוד תראי! תוך שנה נילס קרוגסטאד, לא טורוולד הלמר, ינהל את הבנק למניות.
איך את מסוגלת למנוע זאת? אפילו אם היית עומדת כאן לפני עם ערימה של מזומנים לא היית מקבלת את שטר החוב שלך בחזרה. כך שאם את משתעשעת במחשבה על צעד של ייאוש.. גברת עדינה, מפונקת כמוך.. מתחת לקרח? עמוק בתוך המים הקפואים והשחורים? ואחר כך באביב לצוף למעלה, מכוערת, מעוותת, בלי שיערות.. תשכחי מזה. אנשים לא עושים דברים כאלה. וחוץ מזה, איזו תועלת תצמח לך מזה? את שוכחת שגם אחרי מותך יהיה שמך הטוב תלוי בי?
טוב אני הזהרתי אותך. אל תעשי שטויות. אני מצפה לתשובה מבעלך על מכתבי. ואל תשכחי שהוא זה שמאלץ אותי להשתמש שוב בשיטות הישנות שלי ועל כך לא אסלח לו לעולם.
שלום גברת הלמר.

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו.

דילוג לתוכן