מחזה: בחורים טובים
מחזאי: ארון סורקין
דמות: ג'וסף נייתן ג'ספ

(בית משפט, על דוכן נחקרים ניית'ן גספ ומולו פרקליט מטעם החקירה)
שמי ניית'ן ג'סף, מפקד גדוד חיר של המרינס במפרץ גאוונטאנמו שבקובה ואני מכחיש כל קשר למתן פקודה בשם קוד אדום שמשמעה הרג טוראי סנטיאגו על ידי חיילי.
יומים לפני אירוע מותו של החייל טוראי סנטיאגו קיימתי ישיבה עם המ"פ ועם המ"מ של היחידה. ובאותה ישיבה דנו במכתב הביקורת של החייל סנטיאגו כנגד היחידה ושארנו שיתכן שיהיו חיילים שירצו לפגוע בו ולכן יש להורות לחיילים לא לגעת בו, בנוסף, הוריתי למ"פ להוציא את סטיאגו מהיחידה במיידי, בשעה 6 בבוקר ביום שלמחרת.
(תימהון על שאלת הפרקליט) כן, הבאתי איתי כלי רחצה ומספר פריטים אישיים. עשיתי כמה טלפונים, התקשרתי לאחותי ולעוד שני חברים (מתחיל לצחוק).
לא, זה לא מצחיק, זה טראגי. לשם מה השאלות האלה?. ולמה ההשוואה בין הרגלי האריזה שלי לשל הטוראי המסכן?. אני אולי אדם משכיל, אבל אין לי מושג לגבי ההרגלים האישיים שהיו לו. הוא היה אמור לעזוב בשש בבוקר. יש לך עוד משהו לשאול אותי? או שבאמת הבאת אותי לכאן כדי לדבר על בגדים וטלפונים? יש שני חיילים שעומדים למשפט פה. אני מאד מקווה שהעורך דין שלהם לא בנה על חשבון טלפון של המפקד היחידה בשביל לזכות אותם. יש לך עוד שאלות בשבילי? תודה רבה לך ושיהיה לך יום יפה. (יורד מדוכן העדים וכשהוא עם גבו לקהל בדרך החוצה, דמות צועקת לו "לא סיימתי את החקירה שלי, שב").
שב המג"ד. אתה תפנה אלי כאל המג"ד או המפקד. אני הרווחתי את הכבוד הזה לפחות. אז על מה עוד אתה רוצה לדבר? על הצבע האהוב עלי?
אני לא אחזור על זה שוב הפקודה הייתה חד משמעית וברורה. תגיד אתה היית פעם ביחידה קרבית? שירתת פעם בשטח לחימה? סמכת פעם על מישהו אחר עם חייך וציפית ממנו לעשות את אותו הדבר? אצלנו ממלאים פקודות או שאנשים מתים. אתה מבין את זה?
בוודאי שהחיילים היו מקיימים את הפקודה, אבל המעבר שלו היה קשור גם להיותו חייל בעייתי ולכן רצינו להעביר אותו. (עורך הדין מעמיד אותו על שקרר)לא אמרתי את זה קודם, אז אני אומר את זה עכשיו. אני לא צריך שתשמיע לי! אני זוכר מה אמרתי!. למעבר שלו היו כמה סיבות.
אתה רוצה לשמוע האמת?
אתה לא מסוגל להתמודד עם האמת! אנחנו חיים במדינה עם חומות שעליהן שומרים אנשים עם רובים. אתה בוכה על הטוראי המסכן. אבל אני אומר לך שמותו עם כל הצער, הציל חיים! כמה שהיום אני נראה לך גרוטסקי, בזכותי אתה חי וישן בשקט. אז אם אין לך כוונה לתפוס רובה ולשמור על חומות הארץ הזו, אני מציע שתשב בשקט ותפסיק לבזבז לי את הזמן.
אני עשיתי את מה ששלחו אותי לעשות. ועוד איך שהורתי על קוד אדום והייתי עושה את זה שוב. (דממה, שני שומרים של בית המשפט נצמדים אליו ומתחילים לאזוק אותו)
מה זה סוג של בדיחה? אני מציע לכם להפסיק זה את עכשיו! ( שני השומרים מראים לו את כיוון ההליכה באגרסיביות, גוסף, מנער את שני השומרים. מביט ארוכות בעורך דין והולך מתוך בחירה אל מאחורי הבמה כשאחריו שני השומרים)

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן