מחזה: אויב העם
מחזאי: הנריק איבסן
דמות: פיטר שטוקמן

קבלתי ממך את הדו"ח המתייחס למצב המים במרחצאות. כמו תמיד הגזמת בהערכות שלך. בין יתר הדברים אתה אומר שם שאנחנו מציעים לאורחים שלנו מחלות באחריות והמסקנה שלך היא שאנחנו חייבים לבנות רשת ביוב חדשה. האם טרחת בכלל לחשוב בכמה יעלו השינויים שהצעת? על פי המידע שבידי יגיעו ההוצאות לסכום של כמה מאות אלפי כתרים. וזה עדיין לא הגרוע מכל. העבודה תימשך לפחות שנתיים. ומה נעשה עם המרחצאות בינתיים? נסגור אותם? לא תהיה ברירה אחרת. אנשים בוודאי לא ינהרו אלינו אם תתפשט שמועה שהמים מזוהמים. וכל זה קורה דווקא כעת, שהמרחצאות התחילו להשתלם. קרוב לוודאי שנאלץ לסגור את המפעל היקר הזה. כל העיר תיהרס, בגללך!

אתה איש פזיז וטיפש תומס. האם לא חשבת מה תהינה התוצאות לגביך? ולגבי המשפחה שלך? דומני שבמשך השנים הוכחתי את עצמי כאח טוב ובאתי לעזרתך תמיד. לא ביקשתי תודה. במידה מסוימת עשיתי את זה לטובתי. קיוויתי שאם אשפר את מצבך הכלכלי אוכל קצת לרסן אותך…מאד לא נעים לעובד מדינה בכיר כאשר קרוב משפחה שלו מסכן את שמו בלי הרף.

לך תומס יש הרגל משונה לפרסם כל רעיון שעולה בראשך. אבל הציבור אינו זקוק לרעיונות חדשים. הרעיונות הישנים והמקובלים משרתים אותו יפה מאד.

אתה תמיד מחפש נושא למריבה. אתה תמיד בוחר להתקיף את הממונים עליך. פשוט אינך מסוגל לקבל מרות. אתה מתנגד לכל אדם שעמדתו גבוהה משלך ומתייחס אליו באיבה. ואז.. כל נשק כשר בעיניך. אבל עכשיו הבהרתי לך מה מוטל על הכף. אתה עומד לפגוע בעיר כולה וגם בי באופן אישי. ולכן, אינני מוכן להתפשר תומס.

כיון שהדלפת את הנושא הרגיש הזה לעיתונות, כמובן שלא נוכל כעת להשתיק את הפרשה. לכן תצטרך להכחיש את הידיעות הללו בפומבי. אני בטוח שאחרי חקירה נוספת תגיע למסקנה שהעניין אינו כה מסוכן או רציני כפי שחשבת. אני גם משוכנע שתצהיר בפומבי שאתה נותן אמון מלא בהנהלה ובנכונותה לפעול בתום לב וביעילות לתיקון הפגמים במידה וישנם.

כעובד המרחצאות אסור לך להביע דעה שתסתור את דעת הממונים עליך. אני אוסר עליך!
אני הממונה עליך וכשאני אוסר עליך אתה חייב לציית.

* השימוש במונולוג זה הינו באחריות המשתמש ולשימוש פרטי בלבד.
* מומלץ קודם לביצוע המונולוג לקרוא את המחזה עצמו

דילוג לתוכן